Efikasno donošenje odluka

Ništa nije teže, stoga ni vrednije od sposobnosti odlučivanja. – Napoleon Bonaparte

Donošenje odluka je neizostavni dio radnog dana jednog menadžera. Menadžeri u svijetu tokom godine dana donesu preko bilion odluka. Efikasno donesene odluke utiču na finansijke rezultate čak 95%. Iako je ovo veoma bitna činjenica, rijetko koji menadžer prati sve odluke koje donese i njihove rezultate. Danas pratimo sve što se dešava u svijetu, pratimo web portale i posjećenost vlastitoj web stranici, pratimo prodaju i nabavu, troškove koje nastaju, ali ne pratimo odluke koje donesemo. Kao rezultat toga nastaje da je rijetko koja organizacija i mendažer podučen efikasnom donošenju odluka. Istraživanja su pokazala da od 500 ispitanih menadžer, čak 98% njih ne koristi optimalne korake ka donošenju odluka.

Ako je donošenje odluka tako bitno, zašto još uvijek nije fokus na njima?

To je zato što lažemo sami sebe. Lažemo sebe da odluke koje donosimo su racionalne, da primjenjujemo stručnost i logiku, da pažljivo razmatramo sve alternative, dok ustvari znamo da nije tako. 90% odluka koje donesemo su vezane za gaženje požara, koje su donesene brzo i neefikasno.

Kombinacija kognitivnih predrasuda, ograničene pažnje i nedovoljno znanja i iskustva u određenim poljima utiče na naše odlučivanje i procjenu. Kako rijetko zapišemo koje smo odluke donijeli u toku dana i ne pratimo njihove rezultate, ostajemo sa uvjerenjem da smo uradili pravu stvar.

Sve navedeno se može promijeniti ukoliko naučimo ekonomiju ponašanja. Potrebno je da se odredi koja je to najbolja politika odlučivanja i koji su njeni alati, te ih primjenjivati prilikom donošenja odluka. Istraživanja su pokazala da 90% menadžera donose bolje odluke fokusirajući se na najbolji alat prilikom donošenja odluka. Praćenje rezultata i njihvo zapisivanje je jedan od alata donošenja odluka. Istraživanja su pokazala da preduzeća gdje menadžeri zapisuju i prate donesene odluke, povećavaju svoju uspješnost za 70% uz duplo manje održanih sastanaka.

Da bi ste odredili koji je to najbolji alat za donošenje odluka koji Vama odgovara, pripremili smo za vas 7 koraka koje je potrebno da pratite:

  • Napišite pet poslovnih ciljeva na koje će odluka uticati. Izbjegavajte zamku racionalizacije vaše odluke nakon činjenice.
  • Zapišite najmanje četiri realne alternative.Nijedna druga praksa ne poboljšava odluke više od širenja vašeg izbora.
  • Zapišite najvažnije informacije koje nedostajete. Ne dozvolite da ono što znate odvlači vas od onoga što ne znate.
  • Zapišite šta će se vjerovatno desiti u budućnosti, dobro i loše.Ukoliko ispričate priču o onome što očekujete u budućnosti, pomoći će da se identifikuju slični scenariji.
  • Uključiti tim od najmanje dva, ali ne više od šest zainteresovanih strana. Više perspektiva smanjuje pristrasnost i povećava broj alternativa i veću šansu za donošenje efikasne odluke.
  • Zapišite šta je odlučeno, zašto i koliko tim podržava donesene odluke i postavite osnovu za mjerenje rezultata.
  • Postavite nastavak za nekoliko mjeseci.Težimo ka tome da zaboravimo odluke nakon što ih napravimo, propustimo priliku da napravimo korekcije i naučimo od onoga što se dešava. Ukoliko održimo sastanak u kojem ćemo se fokusirati na prethodno donese odluke i ostvarene rezulatate, više ćemo vladati informacijama, situacijom i mogućnošću stvaranja novih poslovnih prilika.

Ako pratite ovaj pristup, ne samo da će se vaše donošenje  odluka poboljšati, već kao dodatni bonus, imate jasan zapis da pratite svoje rezultate. Kada je riječ o poboljšanju izvršenja odluka u vašoj organizaciji, to stvarno mijenja igru. Kada se odluke prate, oni postaju podaci koji se mjere. Ono što se mjeri postaje uspješno, jer sve ono što se mjeri i ima finansijske rezultate bude konkurentske instinkte menadžera što ih motivišu da se poboljšaju i pobjede.

Možda Vam se još svidi....

Popularne objave